Boże Ciało to jedno z ważnych świąt w kalendarzu liturgicznym wyznania rzymskokatolickiego. Nie ma ono jednej określonej daty, a jest świętem ruchomym uzależnionym od tego, kiedy wypadają święta wielkanocne. Boże Ciało przypada zawsze 60 dni po Wielkanocy i 10 dni po Zielonych Świątkach. Spodziewać się go możemy między 21 maja a 24 czerwca. Obchodzone jest czwartek, na pamiątkę ustanowienia sakramentu Eucharystii podczas Ostatniej Wieczerzy.
Tego dnia na ulice wiosek i miast wychodzą uroczyste procesje, które podczas swojego pochodu zatrzymują się przy czterech ołtarzach. Ich liczba związana jest z ilością ewangelistów, czyli św. Markiem, Janem, Łukaszem i Mateuszem. Przy ołtarzach wierni słuchają fragmentów Ewangelii. Po drodze dzieci sypią zebrane płatki kwiatów.
Boże Ciało jest świętem radosnym, które do Polski trafiło w XIV wieku za przyczyną krakowskiego biskupa Nankiera. Jego stotą jest uwielbienie dla Jezusa Chrystusa, który stał się człowiekiem, a następnie oddał mu się w postaci chleba i wina. Chleb ma być symboliką codziennego życia, a wino radości i świętowania.
Czy wielowiekowa tradycja święta sprawia, że uczestnictwo we mszy świętej w Boże Ciało jest obowiązkowe? Z pewnością. Obecnie Boże Ciało zalicza się do świąt nakazanych, czyli obowiązkowych.
"W niedzielę oraz w inne dni świąteczne nakazane, wierni są zobowiązani uczestniczyć we Mszy świętej oraz powstrzymać się od wykonywania tych prac i zajęć, które utrudniają oddawanie Bogu czci, przeżywanie radości właściwej dniowi Pańskiemu oraz korzystanie z należnego odpoczynku duchowego i fizycznego" – brzmi zapis Kodeksu Prawa Kanonicznego. O obowiązku uczestnictwa we mszy świętej w święta nakazane mówi też jedno z przykazań kościelnych. Brak udziału w liturgii traktowane jest w tym przypadku jako grzech.
Jednak jeśli z jakichś powodów nie możemy pozwolić sobie na pójście do kościoła w Boże Ciało, musimy zadbać o to, by udać się na mszę wieczorną dzień wcześniej. Również tę kwestię reguluje Kodeks Prawa Kanonicznego. Takie rozwiązanie uchroni nas przed popełnieniem grzechu. Nie należy jednak traktować uczestnictwa w samej procesji jako zastępującego udział we Mszy Świętej. Procesja jest tylko częścią mszy świętej, która znacząco wydłuża liturgię. Osoby, którym stan zdrowia, wiek lub brak czasu związany z różnymi obowiązkami nie pozwala na poświęcenie dłuższego czasu na modlitwie, mogą udać się na tradycyjną mszę.